De grote baas gaat met vakantie - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu De grote baas gaat met vakantie - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu

De grote baas gaat met vakantie

Blijf op de hoogte en volg Henk-Jan

20 December 2013 | Afghanistan, Kabul

Allereerst wil ik Oom Jan & Tante Suze, Gerrit & Fem, Ton & Marieke Arts en dochters en mijn eigen lieve Loesje bedanken voor het geweldige Sinterklaas / Kerstpakket wat ze hebben opgestuurd. Hoewel de chocoladeletter van bakkerij Jagers de lange reis niet had overleefd waren alle andere zaken , zoals de “Stroopwafel Kanjers, de Drop, de Tijdschriften – waaronder een hier zeer gewild mannenblad met interessante “diepte interviews” –, natuurlijk de echte Hollandse Douwe Egbert Koffie en nog veel meer prima aangekomen en meer dan welkom. Het is altijd leuk dat als de post aankomt er in die grote stapel brieven en pakjes (zie foto) ook iets voor jou bij zit. Nogmaals bedankt! Ook namens alle collega’s want het is ondoenlijk (en ook niet echt gezond) om alles zelf op te eten dus (bijna) alles wat wordt opgestuurd wordt hier gedeeld met de NLDse of internationale medewerkers.
Zaterdag en zondag een paar rustige bureau dagen met hier en daar een meeting. Zondagavond nog een gezellige klaverjasavond in de Nederlandse huiskamer en toen kon de nieuwe week weer beginnen.
Maandagochtend vertrok een grote groep collega’s met verlof (deze geluksvogels zijn dus met de Kerst en Oud en Nieuw lekker thuis maar moeten daarna nog wel een paar maandjes als ze terug komen) maar ook vertrok de club die net voor ons aan hun uitzending waren begonnen en nu dus hun “End of Tour” hadden bereikt. Omdat deze medio juni waren gekomen zat hun 6 maand er op maar dit betekend dus ook dat onze groep, die in juli is begonnen, de volgende groep is die gaat vertrekken! Een erg lekker gevoel mag ik wel zeggen. De hele week staat eigenlijk in het teken van het afronden van een aantal zaken omdat mijn Deense Generaal eind van de week met verlof gaat. Als alles gaat zoals gepland duurt zijn hele uitzending 15 maanden (!!) - dus tot eind januari ’15 - en hij wilde voorkomen dat hij twee keer achter elkaar de Kerstviering in Denemarken moest missen. Vandaar dat hij nu al zijn eerste verlofperiode heeft geboekt. Ook mijn Italiaanse Deputy gaat met verlof dus het zal de komende weken een beetje aanpoten worden. Hoewel, je merkt wel dat er veel met verlof gaan de komende periode dus wie weet valt het allemaal wel een beetje stil vwb de vergaderingen etc. Het goede nieuws is dat onze hogere chef, zeg maar “de baas-van-mijn-baas”, een Amerikaanse 2-sterren generaal deze week met zijn hele staf, vooruitlopend op de grote verhuizing eind januari ’14, alvast van Kamp Eggers naar ons HQ is verhuist. Hij gaat alle meetings dan ook vanaf komende week hier op het Kamp houden. Omdat ik mijn generaal in die meetings moet vertegenwoordigen hoef ik dus niet meer continu naar Kamp Eggers te lopen maar is het ahw om de hoek! Scheelt in elk geval een hoop tijd en geregel.
De tsunami aan Amerikaanse “care packages” begint nu ook echt goed op gang te komen. Onze hele voorraad kast puilt uit (foto). Ik heb het idee dat zo’n beetje elke kerk, kleuter-, lagere- en middelbare school etc. in de US (en dat zijn er nog al wat!) kerstkaarten, tekeningen ed. in elkaar aan het frobelen zijn en deze dan vervolgens vergezeld van een ongekende berg zoetigheid (zoals snoep maar ook zelf gebakken “chocolate chip” cookies etc.) naar de Amerikaanse soldaten in de “Afghanistan War Zone” sturen. Zo is er zelfs, in het kader van de “Operation Care & Comfort” speciale koffie “for our troops en kregen wij ene Family Steele (geen idee wie dat zijn of waar ze wonen) één groot pakket met voor iedereen van onze groep, ook voor ons als mede-coalitie soldaten, een klein zakje met van alles en nog (incl. het bekende kleine doosje rozijntjes) en voor iedereen een envelop met het opschrift “Hero”! (foto) Geeft je toch wel een goed gevoel als een wildvreemd iemand je zomaar ineens “Held” noemt.
Voor de rest van de week was het eigenlijk behoorlijk rustig. Het lijkt wel een beetje alsof het een soort van stilte voor de storm is en of iedereen zit te wachten of “een zeker iemand” in dit land zijn handtekening onder “ een zeker document” gaat zetten? Mocht dat niet het geval zijn (en Amerika, met in haar kielzog de NAVO, doet wat het beloofd heeft, nl. stoppen met deze missie) dan kon het nog wel eens heel druk worden. Als grap heb ik de Deense Generaal aangeraden in elk geval zijn belangrijkste zaken mee te nemen op verlof want als de BSA niet getekend wordt kan het maar zo zijn dat er voorlopig niemand het land meer inkomt .... (hij keek toch wel een beetje raar toen ik dit zo aan de koffietafel bij wijze van grap in de groep gooide). Zo’n vaart zal het waarschijnlijk allemaal niet lopen, ook al niet omdat US Minister van Buitenlandse Zaken het Amerikaanse standpunt al weer heeft afgezwakt door te zeggen dat hij verwacht dat er snel zou worden getekend, maar dat het wat hem betreft ook wel de volgende President mocht zijn. Lekker dus, want dit is volgens mijn nederige inschatting nu precies wat Meneer Karzai wil. Deze man is nl. alleen maar bezig met het veilig stellen van zijn eigen toekomst. Als je de geschiedenis van gewezen Afghaanse Presidenten bekijkt ziet het er voor hem niet al te rooskleurig uit! Er zijn er niet zo heel veel Afghaanse “heersers” die na hun Presidentschap nog van een lang en gelukkig leven hebben kunnen genieten. Boze tongen hier beweren zelfs dat hij geld krijgt van Iran om niet te tekenen en dat hij na de verkiezingen asiel in dat land krijgt. Wie zal het zeggen? Allah denk ik.
Vandaag eerst lekker uitgeslapen, toen een laat ontbijtje en daarna eigenlijk, ook al omdat ik geen corveedienst had en er niet werd gevolleybald, de hele ochtend lekker relaxed aangekeuteld. ’s Middags beetje leeswerk weggetikt, geen vergaderingen en aan het einde van de dag de bekende “Keek op de Week”. Ook hier weinig nieuws dus op tijd naar m’n kamertje voor het plaatsen van de wekelijkse update. Aangekomen op de kamer merk je toch wel dat het ook hier behoorlijk aan het afkoelen is. Overdag nog een beetje het idee van de wintersport, in de zon is het nl. nog prima uit te houden, maar ’s nachts vriest het nu toch wel een paar graden. Het wachten is eigenlijk op de eerste sneeuw. Misschien een witte kerst? Wie zal het zeggen. Iedereen in Nederland, Duitsland of waar dan ook in elk geval hele fijne Kerstdagen toegewenst, geniet er van! Tot de volgende week. Groet HJ.

• 21 December 2013 - 16:05

Paul:

Beste Hero,
    Ja, dat patriotisme is wel heel kenmerkend voor "this great country". Als ze cookies sturen naar de warzone heeft dat iets aandoenlijks maar datzelfde patriotisme maakt het ook mogelijk dat er ueberhaupt een warzone is. Rare jongens. Anyway, prettige feestdagen en tot binnenkort. Lekker dat je nu zo'n beetje kunt beginnen met aftellen.

• 22 December 2013 - 13:43

P.C.Bührmann:

Hallo Henkjan,het zit eral weer bijna voor je op, deze uitzending, nog een paar dagen en je kan
    weer van je eigen omgeving genieten.
    Ik heb weer met aandacht je reis verslagen gelezen,je zou er eigenlijk er een boekje van moeten maken van
    al deze verhalen en dat met foto's erbij.Nou de straat ligt er mooi in nu deze gereed is,nu nog de beplanting
    erin en het wordt dan wel een mooie omgeving waar je woont.Misschien dat het bij je daar een Witte Kerst wordt,maar dat zit er hier niet in met tempraturen ver boven het vriespunt.
    Henkjan wij wensen je hele fijn Kerstdagen en een goed maar vooral een gezond 2014.
    Hartelijke groeten en totziens,Gerrie en Piet .

• 28 Januari 2014 - 21:29

Tante Dien:

Dag Hans

Even een mailtje naar jou.
    Al weer een maand voorbij.Ik hoop dat alles goed gaat en er geen
    nare dingen gebeuren.
    Ik was een beetje in de war,maar Ivo heeft me weer op de grond gezet.
    Ik had dacht ik jouw mail gelezen,dat je al op schiphol geariveerd was.
    Ik natuurlijk blij,maar ik heb een lang verslag van een zekereHenk jan die ook in
    Kabul zit gelezen,foutje dus.
    Nu maar uitkijken naar je verlof.Ik wens je weer goede moed toe en je krijgt
    zo wel veel ervaringen te verwerken.

Veel groetjes,van

Tante dien,