Eerste maand al weer voorbij! - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu Eerste maand al weer voorbij! - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu

Eerste maand al weer voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Henk-Jan

23 Augustus 2013 | Afghanistan, Kabul

Al weer de vierde vrijdag in de uitzending en dus de eerste maand is achter de rug. Weliswaar nog vijf te gaan maar de tijd is echt omgevlogen! Inmiddels is ook bekend wanneer ik met verlof even naar huis ga dus dat is een extra iets om naar uit te kijken. Tijd voor de update. Allereerst sorry dat het een beetje later is geworden maar de keek op de week liep een beetje uit, toen werd er nog een vierde man voor het klaverjassen gezocht, vervolgens nog even met Loes Facetimen, de aangekomen pakketjes uitpakken (heerlijke Douwe Egberts koffie, stroopwafels, Golfers Magazine en leuke kaarten van Loes & Bobby) kortom druk, druk, druk. Maar hier is ie dan toch.
Te beginnen met zaterdag, want dat was natuurlijk een prima dagje omdat, na een middagje/avondje billen knijpen, bleek dat FCT met 6-0 van Utrecht had gewonnen! Wat een weelde!! ’s Avonds om 22.30u met een mannetjeof twaalf Studio Sport op BVN kijken en het is altijd leuk voor een supporter dat je eigen clubbie het goed doet (we hebben hier ook Feijenoord supporters als je begrijpt wat ik bedoel).
Zondagochtend was er eerst een medalparade voor collega’s die binnenkort hun “end of tour” datum bereiken en daarna was er de wekelijkse memorial service in de tuin voor de Yellow building. Helaas dit keer, naast een groot aantal Afghan National Army soldiers en Afghan National Police politiemannen ook weer 3 gesneuvelde Amerikanen. ’s Avonds uit eten met 27 Nederlanders in een restaurant hier op het kamp. Ruim van te voren voor de hele groep om er ongeveer 30 minuten voor die tijd achter te komen dat de Afghaanse eigenaar helemaal volgens de Afghaanse traditie toch ook maar een paar tafels aan een andere groep had toegezegd?? Dus maar snel naar de NSE en een paar tafels en stoelen gehaald zodat iedereen in elk geval zittend zijn eten kon opeten. Daarna moest er zelf aan de balie worden besteld en kreeg je een bonnetje met een nummertje. Je zou verwachten dat de lage nummers het eerst het eten geserveerd zouden krijgen maar ook hier ging het op z’n Afghaans. Nr. 26, daarna nr. 4, toen weer nr. 12 etc. etc. er was dus geen pijl op te trekken wie wanneer z’n eten zou krijgen. Ook wel weer leuk en goed voor het groepsgevoel.
Maandag was het Afghan Independance Day en werd er gevierd dat Afghanistan zich ergens begin deze eeuw los had gemaakt van de Britse overheersing en een zelfstandige staat was geworden. Grote parade bij het Presidentiele Paleis met alles er op en eraan. Het enig wat we hier van de ceremonie meekregen waren de 21 saluutschoten en daar had men ons al tijdig voor gewaarschuwd (om te voorkomen dat mensen buiten het Kamp gekke dingen zouden gaan doen).
Dinsdag was een beetje een gekkenhuis. Omdat maandag eigenlijk (althans voor de Afghanen) een vrije dag was werden heel veel meetings op die dag gepland. Wat leuk was dat we die avond met een aantal luitenant-kolonels waren uitgenodigd door de NLDse Defensie Attache hier Kabul (ook een Lkol overigens die hier in totaal vier jaar zit) voor een gesprek en een etentje op de NLDse Ambassade. Mooie Residentie, goede uitwisseling van informatie en een heerlijk diner. Pittig tomatensoepje vooraf gevolgd door nassi met stokjes sateh en pindasaus! Heerlijk, alleen het biertje ontbrak maar daar wen je aan.
Woensdag een rustig dagje at the office en ook de dag dat mijn kamergenoot een dagje en een nachtje naar Bagram moest (Groot Amerikaans Kamp op ca. 30 min vliegen met de helikopter) en dus ’s avonds het rijk alleen op mijn / onze kamer. Ook wel eens lekker om te facetimen met Loes zonder dat iemand onbedoeld zit mee te luisteren.
Donderdag leek in het begin ook weer een dagje op het bureau te worden, ware het niet dat toch ’s middags very last minute (zeg ca. 15 minuten voor vertrek) werd besloten om naar het IJC op KAIA te gaan om daar met een aantal mensen te praten over het monitoren van Afghanen die in de verschillende regio’s werken en hoe (corruptie gerelateerde) zaken aan ons moeten worden gemeld. Toch wel weer leuk om door de stad te rijden. Je ziet elke weer weer iets nieuws (ook al omdat we steeds andere routes nemen) en ook nu viel weer op hoeveel vooruitgang er in de jaren is geboekt. Ik zag zelfs bouwvakkers bezig met het aanleggen van een behoorlijk lang trottoir!
’s Avonds was de bedoeling om met collega’s uit ons team in het Canada House een “Movie & Pizza night” te doen maar omdat op het dakterras van datzelfde Canada House een informeel Afghaans etentje werd gehouden en men voor behoorlijk veel mensen had gekookt hebben we maar even geholpen met opmaken. Zonde om het weg te gooien, toch? Ik mag wel zeggen heerlijk gegeten! (zie foto’s) en erg gezellig. Super aardige Afghaanse familie die zelf traditioneel had gekookt. Vraag me (nog) niet hoe het allemaal heet maar het smaakte super lekker. Het is een handelaar die een vaste winkel hier op het Kamp heeft en 1x per jaar een aantal mensen een Afghaans etentje aanbied.
Nog even kort iets over het team waar in werk. Een groot aantal teamleden zijn Amerikanen en speciaal opgeleid om voor een langere tijd in Afghanistan te werken. Ze zijn onderdeel van het “AFPAK Hand” programma. In 2009 is dit programma door de Amerikaanse overheid opgestart om door middel van het opleiden van een zorgvuldig geselecteerd groepje militairen en burgers meer continuiteit, focus en “persistant engagement” te bewerkstelligen. Deze “Hands” zoals ze hier worden genoemd verbinden zich voor minimaal 48 maanden aan het programma. Op dit moment zijn er ongeveer 800 in het programma en bij ons werken er in totaal negen. Het eerste volle jaar bestaat uit de opleiding en krijgen ze, naast militaire vaardigheden die nodig zijn om nagenoeg alleen te kunnen werken in een Afghaanse of Pakistaanse omgeving, ook uitgebreid les in Dari en Pastu. Kennis (en begrip) mbt de Islam, de complexiteit van de situatie in de regio, maar meer in detail in het land waar ze worden tewerkgesteld is het belangrijkste deel van de training. Na het opleidingsjaar worden ze voor 1 jaar uitgezonden. In dat jaar is het de bedoeling dat ze als mentor en adviseur zeer nauw samenwerken met Afghaanse militaire- en civiele officials. Na dit eerste jaar gaan ze terug om te worden bijgeschoold en om nieuwe “Hands” te trainen. Tenslotte volgt opnieuw een vol jaar uitzending. Deze collega’s lopen de hele dag in burgerkleding, sommigen zelfs in Afghaanse (traditionele) kleding en wonen in een aantal gevallen ergens in Kabul (en dus niet op het HQ). Toch zijn ze wel gewapend en het is best een raar gezicht om een vrouw in een lange rok met een pistool op de heup te zien rondlopen. Het zijn allemaal prima collega’s en ik heb het idee dat zij echt een verschil kunnen maken omdat ze dagelijks zeer close met de Afghanen kunnen werken en belangrijker nog, ook door hun worden geaccepteerd. Kortom, interessant om mee te mogen werken.
Luitjes het is hier inmiddels 23.00u geworden en dus tijd om er een einde aan te breien. Het was me weer een genoegen en iedereen bedankt voor de leuke reacties! Tot de volgende week.
Groeten, HJ

• 24 Augustus 2013 - 13:31

Gert-Jan:

Ha Broer,
    Fijn dat je even ongestoord kon praten met Loes. Alhoewel jullie allebei ervaren zijn lijkt het me in het begin toch altijd weer even wennen om op een - laten we zeggen via een door de techniek ondersteunde wijze van communiceren - met elkaar wekelijks ( of dagelijks?) contact te hebben. We zijn gisteren weer terugkomen uit Griekenland en pakken na volgende week weer de draad op. Begreep van vader overigens dat je hem hebt gebeld. Dat vond hij volgens mij heel leuk. En wat FC Twente betreft: het is toch wel frappant dat wanneer jij in Afghanistan zit Twente het (tot nu toe) goed doet. Ben benieuwd of ze het dit seizoen ook nu weer na de winterstop traditioneel verknallen, want dan zit jij namelijk weer in Nederland :-)
    Henk-Jan groeten van de familie uit Soest. Blijf van die mooie verhalen schrijven en vóóral, blijf goed op jezelf passen!

• 27 Augustus 2013 - 15:30

Marieke:

Hi HJ,

Jeetje een maand al weer! Is snel gegaan. Klinkt alsof je, je niet hoeft te vervelen...hoewel voor mij iedere dag zonder biertje als een maand zou voelen :-P, maar dat kun je natuurlijk dubbel en dwars inhalen als je weer thuis bent. Heb je al het strakke afgetrainde soldaten figuur op orde om Loesje blij mee te maken zodra je weer op verlof mag ;-)

Hier alles goed, hoewel ik wel verschrikkelijk veel honger heb gekregen na t lezen van jou verslag! Ben bang dat r bij ons gewoon een simpele wrap op t menu staat omdat ik vanavond begin als voorlees vrijwiliger bij de bieb om 18.30u... geen tijd als je t mij vraagt! Gelukkig is Lloyd een makkelijke eter en is ie al zielsgelukkig als hij zelf niet hoeft te koken :-)

Mies en Super zijn Cuba onveilig aan t maken en pap en mam komen zaterdagochtend weer naar huis (landen om 645u na een belachelijk lange vlucht met een lay-over van 6+ uur ergens in China), dus das wel weer gezellig. Ik ben begonnen bij dGB, wel raar om hier te zitten zonder pap, mam en bart, maar werk bevalt gelukkig goed! Nog niet erg druk, maar dat komt vanzelf wel zodra ik door heb waar ik in vredesnaam mee bezig ben haha!

We kijken uit naar je verhalen van volgende week! Stay safe!

Marieke & Lloyd

• 27 Augustus 2013 - 15:30

Marieke:

Hi HJ,

We kijken uit naar je verhalen van volgende week! Stay safe!

Marieke & Lloyd

• 31 Augustus 2013 - 10:57

Ronald Eimers:

Hè HJ,
    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt en met FCT in je rug wordt het natuurlijk ook een stuk makkelijker. Al wordt het wel tijd dat ze een keer tegen een echte club gaan spelen ipv de ondersten.

Toch een beetje rare naam , dat AFPAK. Ik dacht altijd dat we daar wat gingen brengen?

Maar allee, ikzelf ben herstellende van een pittige pols blessure, wat me niet van de golfbaan weg houdt maar je begrijpt dat de resultaten het vermelden even niet waard zijn.

Kortom, vermaak je daar een beetje en toch horens, lezens, etc.

Groeten,
    Ronald

• 02 September 2013 - 15:18

Annemie Kroeze:

Hey Henk-Jan, fijn om te horen dat je je niet verveelt hahaha en leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien. De tijd vliegt voorbij, je bent al ruim een maand in Afghanistan!
    Hier is alles bij het oude, alhoewel... ik stond vanmorgen nogal duf op met een klein katertje.....pfff. Heb gisteren stemmig en te enthousiast het proefeetfestijn afgesloten met teveel "proef" en "te weinig" eet. Dat moet ik volgend jaar toch anders doen! En zaterdag zijn Margit en ik samen naar FC Twente-Heereveen geweest. In vak-P, in het midden en pal achter het doel!!! We hebben ons rot gelachen! We konden niet alle liedjes meezingen en een aantal ook helemaaaaal niet verstaan hahaha!!Maar met la-la-la-la-la en FC TWENTE roepen kom je toch al aardig in de buurt. Verder heb ik weer een hoop scheldwoorden geleerd toen het even met FC tuc wat minder ging en de bal er maar niet in wilde, mijn Twents is weer bijgespijkerd en we hebben bier over ons heen gehad toen er toch nog een doelpunt viel en het 1-1 werd ...wat een feest. Het was een zwaar weekend zoals je misschien wel begrijpt ;-)
    Gelukkig is het nu maandag en moet er gewoon weer gewerkt worden. Henk-jan pas goed op jezelf en blijf voral schrijven! X Annemie.