Nog steeds in Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu Nog steeds in Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu

Nog steeds in Stavanger

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Henk-Jan

05 December 2009 | Noorwegen, Stavanger

Hallo allemaal, hier weer de gebruikelijke vrijdag update. Dit keer nog steeds uit Stavanger. Na een super gezellig weekendje met Loesje - er moest overdag natuurlijk wel gewerkt worden maar omdat ik al behoorlijk veel had voorbereid in Kabul - bleef er nog ruim voldoende tijd om van deze buitengewoon gezellige havenstad te genieten. Het weer was voor Noorse begrippen en voor deze tijd van het jaar ook prima dus hebben we heerlijk door de haven en alle gezellige steegjes geslenterd. Op zondagmiddag heeft Loes, samen met de echtgenote / vriendin van twee Nederlandse collega's nog een mooie boottocht door het Lysefjord gemaakt en ook de beroemde Pulpit rock van beneden bekeken. Perfect om er eventjes uit te zijn, een biertje of een koel wit wijntje te kunnen drinken, lekker uit eten te gaan en dan ook nog samen met Loes! Hoewel de lol van het biertje / wijntje drinken gezien de Noorse prijzen er wel snel af is. Nu is dit deel van Noorwegen toch al niet goedkoop, maar gemiddeld 8 a 10 euro voor een glas bier is toch niet mis (weliswaar 0,4ltr, maar toch)
Nu hebben we ons daardoor niet laten ontmoedigen en zijn dus lekker elke avond uit eten geweest en hebben de maaltijd rijkelijk met een paar glaasjes besprenkeld. Nu kan het nog, straks is het weer een colaatje of een flesje water. Maandagmiddag is Loesje weer teruggevlogen en was ik 's avonds weer alleen op mijn kamertje. Ik begreep dat Bobby zich tijdens zijn logeerpartijtje bij Paul en Mieke uitermate goed heeft vermaakt en zoals Nadien al aangaf Paul niet uit het oog heeft verloren. Ook Martijn had prima op het huis gepast dus dat was bij thuiskomst een hele geruststelling.
Inmiddels is het alweer vrijdag en hebben we net vanmiddag te horen gekregen dat we komende donderdag aan het einde van de middag in 1 keer van Stavanger (opnieuw met zo'n grote Amerikaanse C-17) naar Kabul terugvliegen waar we om ongeveer 09.30u Kabul tijd aankomen. Wordt een lang vluchtje, maar het voordeel is wel dat we in 1 keer gaan en geen tijd verliezen met opstijgen, landen, tanken etc.
Nog een weekje genieten van de luxe. De voorbereidende oefening voor onze collega's uit Heidelberg verloopt prima. Ze hebben zich net als ons destijds al goed voorbereid en het enige wat wij hoeven te doen is de puntjes op de i te zetten. Best wel een fijn idee dat je een opvolger hebt die je eind januari komt aflossen en die je dus nu al wegwijs kunt maken in het reilen en zeilen van het hoofdkwartier. Ook best raar om nu zelf als "Subject Matter Expert" in Stavanger les te geven terwijl ik me nog heel goed kan herinneren hoe ik zelf afgelopen juni als "Training Audience" nog aan het grote Kabul-avontuur moest beginnen. Wat vliegt de tijd! Als we volgende week terug zijn is het nog 8 weken en dan zit onze uitzending van bijna 7 maanden er al weer op. Wat ook wel even raar zal zijn is het vieren van de Kerstdagen en Oud en Nieuw zo ver van huis en zonder de mensen die je dierbaar zijn.
Nu zal er waarschijnlijk wel een kerstboom worden opgezet in de Nederlandse huiskamer, zullen we wel een kerstpakketje krijgen en zal er ook wel een kop warme chocolademelk (zonder een scheutje rum) met slagroom zijn maar het is toch anders. Ook worden er diverse andere plannen gemaakt. Zo gaan we oliebollen bakken en had ik zelf het idee om dit jaar een "Nieuwjaarsduik in Afghanistan" te gaan doen op Nieuwjaarsochtend. Het eerste contact met de firma Unox is inmiddels gelegd om te zien of deze ons misschien met een paar mutsen, snert en rookworsten willen sponsoren. Er is een strenge ballotage - het moet open water zijn en de deelnemers moeten met een aanloop het water in kunnen ..... maar dat moet volgens mij lukken met een opblaasbadje op ons terras.
Lieve mensen, ik trek een blikje bier open (het mag nu nog) en ga lekker op mijn bedje een boek lezen en een beetje tv kijken. Morgen weer vroeg op maar gelukkig is het een kort dagje want om 15.00u zijn we vrij om toch nog even het dorp in te kunnen gaan. Wie weet lopen we de Noorse Sint nog wel tegen het lijf? In Nederland zal dat in elk geval wel lukken en daarom wens ik jullie dan ook een gezellige pakjesavond met veel cadeautjes.
Groetjes, HJ

• 04 December 2009 - 22:53

Ewald:

Ha die HJ. Zit nu naar Pauw en Witteman te kijken en hoor dat hij in Afganistan is geweest en moest direct aan jou denken. Heb jou bericht vorige week gemist, was zelf op reis, en was vergeten dat je er helemaal niet was. Kan me voorstellen dat je je liever in Noorwegen met Loes bent dan daar met onze minister. Toch moet je weer terug en inderdaad Kerst en Oud en nieuw in je eentje vieren. Weet dat je tijdens deze dagen in onze gedachten bent en dat we een kaarsje op zullen steken voor een gezonde terugkomst (ja,ja toch van katholieke afkomst). Ik meld me weer en zorg goed voor jezelf. Groet

• 04 December 2009 - 22:55

Ewald:

Lees nu mijn bericht en bedoel met "hij" minister Koeders, Sorry.

• 05 December 2009 - 10:52

Gé:

Hoi HJ,
    We hadden het al van Loes gehoord. Noorwegen kunnen we schrappen voor een uitstapje gelet op de prijs van het bier!! Ik hoor touwens deze week niets over die club van jullie....is het soms niet goed gegaan woensdag j.l.? Als Nederlander wel jammer dat ze nog niet echt door zijn naar de volgende ronde maar....!! Morgen Utrecht-Ajax. Ben benieuwd.
    Zit nu op kantoor om niog wat administratie weg te werken en naar jou te reageren. Ineke had vanochtend een auto vol met water staan. Waar dat vandaan is gekomen weten we nog niet. Was net naar de garage geweest, dus nu daar naartoe om het op te lossen. Vrijdag a.s. krijgt Debby de sleutel en gaan we vrijdag en zaterdag klussen in haar nieuwe hutje. Wordt vervolgd en goede vlucht donderdag.

Ook de groeten van Ineke en Debby, anders worden de meisjes weer boos als ze dit lezen?