Nog een paar dagen en dan weer terug - Reisverslag uit Gronau, Duitsland van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu Nog een paar dagen en dan weer terug - Reisverslag uit Gronau, Duitsland van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu

Nog een paar dagen en dan weer terug

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Henk-Jan

06 November 2009 | Duitsland, Gronau

Hallo allemaal. Zoals vorige week aangekondigd, ook tijdens mijn verlof, en op de vertrouwde vrijdagmiddag, een korte update van mijn belevenissen. Er is hier thuis sprake van een permanent soort van "Low-Ops" gevoel dus tijd genoeg om mijn wekelijkse stukkie te schrijven. Het verlof bevalt nog steeds prima, hoewel het einde nu wel in zicht komt. De planning is dat we woensdag vanaf Brussel, met een tussenstop en overnachting in Dusjanbe (Tadzjikistan) terugvliegen naar Kabul. De plannen kunnen op het laatste moment nog wijzigen dus we zullen wel zien. Eerst nog maar eens lekker van ons 2e weekend genieten. Zaterdag naar de markt en een gezellig terrasje op de Oude Markt (als het weer een beetje meewerkt), zondag uitgebreid ontbijten, nog een beetje golfen met Loes en 's avonds nog gezellig thuis een lekker wijntje drinken. Het is trouwens best wel raar als je 's avonds thuis voor de buis, onder het genot van dat lekkere wijntje, het nieuws over Afghanistan volgt. Hoewel ver weg ben je er toch wel steeds mee bezig. Eerst die persconferentie waarin een emotionele presidents kandidaat Abdullah aangeeft niet meer mee te zullen doen met de 2e ronde van de verkiezingen en dus het logische gevolg dat Karzai tot winnaar wordt uitgeroepen en aan een nieuwe termijn als President mag gaan beginnen. Daarna de reacties van de wereldleiders van de VN en de andere landen waaruit blijkt dat er niet veel echt gelukkig zijn met de situatie, maar dat er eigenlijk geen goed alternatief is en dus onder het motto; "we moeten het er maar mee doen..." een beetje schijnheilig lachend in de camera's kijken.
Vervolgens 6 Britse collega's die worden neergeschoten door een Afghaanse poltie agent die ze notabene aan het opleiden zijn om hun eigen land veiliger te maken (en laten die Afghaanse politieagenten nu ook bij bosjes in Kabul rondlopen dus dat geeft nu ook niet direct een gevoel van veiligheid als je straks weer terug bent). Gisteren het bericht dat de VN een groot aantal medewerkers uit Kabul terugtrekt en elders gaat onderbrengen vanwege het feit dat de veiligheid niet meer te waarborgen is. En dan vanochtend op CNN de mededeling dat in West-Afghanistan 2 ISAF militairen (nationaliteit niet bekend gemaakt maar men vermoed Amerikanen) worden vermist na een routine bevoorradings operatie. Zoals gezegd, je bent op een andere manier bij het nieuws over Afghanistan betrokken. Maar goed, Inshallah, zoals onze moslimbroeders zeggen. Het grootste deel van de uitzending zit er op. Als ik straks terug ben nog mijn verjaardag vieren, dan 2 weken naar Stavanger (Noorwegen) om onze opvolgers op te leiden en voor te bereiden op hun 6 maanden uitzending. Een prima en buitengewoon nuttige training die ik zelf als "cursist" afgelopen juni heb mogen ondergaan en die ik dus nu als "opleider" mag meemaken. Als het een beetje meezit komt Loes nog een weekendje naar Stavanger en hebben we daar nog een paar gezellige dagen. Als ik weer terug ben in Kabul is het ook al bijna Kerst en Oud en Nieuw en zo ongeveer half januari komen onze opvolgers en staat alles in het teken van de HOTO (Hand Over - Take Over). Kortom, nog genoeg te doen de komende tijd. We hoeven ons in elk geval niet te vervelen.
Beste lezers, ik brei er voor deze week weer een eind aan. De volgende update is er weer eentje uit Kabul (best een raar idee eigenlijk) dus ik wens jullie allemaal een fijn weekend (en laten we hopen dat de lokale voetbaltrots a.s. zondag de koppositie in de vaderlandse voetbalcompetitie weet te behouden, want dat maakt mijn terugkomen in Kabul ook weer een beetje eenvoudiger.
Groetjes, HJ

• 06 November 2009 - 16:36

Gé:

HJ
    Met die laatste opmerking bedoel je vast AJAX want je hebt het over de "lokale" voetbaltrots. Of kijk ik daar wellicht anders tegenaan?
    Ik hoop dat het weer de komende dagen nog wat meewerkt om idd naar de golfbaan te gaan. Zelf hebben Ineke en NN die plannen voor zondag, maar de vooruitzichten zijn niet goed. Goede vlucht komende week en hou je (ook Loes)haaks

• 12 November 2009 - 15:39

Anne-Louise:

He schone broer, naar wat ik in je stukken hebt kunnen lezen kan ik niet anders dan concluderen dat je een super relaxte break had, lekker in de watten bent gelegd door Loes, helaas (dat MOET haast wel pijn doen)bent ingemaakt met golfen door je bloedeigen zoon, doordrenkt bent van zowel witte als rode wijn (dus wat dat betreft kun je er vast wel even weer tegen, haha), kortom: het was toppie!
    Als het goed is ben je nu net terug en daarom wil ik je voor de laatste loodjes nog even een hart onder de riem steken: het maakt het vast makkelijker om vol te houden als je weet wat er na afloop allemaal op je wacht.
    Hopelijk ging de reis met "Maybe Airlines" OK.
    Moet vast wel een goed gevoel zijn met die accurate "veiligheidschecks"!!!
    Wij melden ons over 6 dagen weer,
    liefs: GJ, AL, Romy en Maus