Op bezoek in het Zuiden - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu Op bezoek in het Zuiden - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu

Op bezoek in het Zuiden

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Henk-Jan

15 Januari 2010 | Afghanistan, Kabul

Hallo allemaal, hier dan weer mijn wekelijkse vrijdag update vanuit Kabul. Hierna nog maar twee keer een verslag. Als het een beetje meezit kom ik op vrijdag 5 febr aan in Nederland dus tegen die tijd zal ik wel zien wanneer ik verslag doe van mijn belevenissen op de terugreis. Die terugkeerdatum is overigens, naar goed militair gebruik, al weer behoorlijk onderwerp van discussie. Wel of niet via Kreta om daar een wel of niet een “adaptatieprogramma” te volgen? Misschien in één ruk samen met de Duitsers rechtstreeks naar Munster? We weten het nog niet en de geruchtenstroom wordt steeds groter. Inmiddels heb ik in al die militaire jaren wel geleerd om me niet druk te maken over dingen die ik toch niet kan beinvloeden. Wat dat betreft hebben ze het in dit land goed begrepen; Inshallah! En zo is het precies.
De afgelopen week stond bijna volledig in het teken van mijn bezoek aan de Nederlandse eenheden in Uruzgan. Op uitnodiging van een Nederlandse 1-ster generaal die hier in het HQ werkt, en samen met een collega overste heb ik van maandag t/m donderdag een bezoek gebracht aan de Nederlandse eenheden in Uruzgan en Kandahar. Heel erg interessant en ook mooi om op de valreep van deze uitzending nog de gelegenheid te krijgen om even in het Zuiden van Afghanistan rond te kijken.
Zoals gezegd vertrokken we maandag met een Australische C-130 Hercules van KAIA naar Tarin Kowt (in het militaire jargon ook wel TéKé genoemd). Wel eventjes slikken bij het inchecken want handbagage was niet toegestaan. Nu zat er in mijn handbagage-rugzakje mijn laptop en als je weet hoe spullen worden vervoerd in zo’n Hercules (grote pallet – sjorbanden – hoop stof – ruige luggage handlers etc) dan was ik daar niet helemaal gerust op. Gelukkig viel het mee en kwam het kleinood ongeschonden uit de strijd. Na de landing op de onverharde start / landingsbaan van TK meteen naar onze gepantserde slaapcontainer gebracht. Twee stapelbedjes, en geheel volgens het hierarchische model sliepen mijn collega overste en ik samen in een stapelbedje en mocht de generaal dus een stapelbedje voor zichzelf (tsja, het is behelpen).
Meteen daarna een prima briefing van de Plv Commandant van de Task Force Uruzgan (TFU) en zijn civiele counterpart (een diplomaat van Buitenlandse Zaken). De Commandant was samen met de hoogste civiele Nederlander bezig een gebouw in TK te openen waar opleidingen aan startende Afghaanse ondernemers worden gegeven. Goede discussie en erg leerzaam. Daarna snel eten en een ontmoeting met de Nederlandse Special Forces en een erg interessante briefing in hun Operations Room (erg “top secret” allemaal) Na nog even een colaatje in de Echo’s te hebben gedronken (een soort van Militair Tehuis zoals we dat van vroeger nog kennen) zochten we moe, maar uiterst voldaan, ons pantsercontainertje op. En dat viel nog niet mee. In TK is ‘s avonds vanwege de veiligheid het Kamp helemaal donker (voor de oud-militairen onder ons: de bekende licht- en geluidsdiscipline) en als je dan niet bekend bent met de lay-out dan kan het even duren voor je op de plaats van bestemming bent.
De volgende ochtend een prima ontbijtje met echte bruine Hollandse boterhammen, hagelslag en zelfs verse aardbeien! Je kunt merken dat de Nederlanders in meerderheid zijn op dit Kamp. Daarna een goed verhaal over het Nederlandse Provincional Reconstruction Team (PRT) die samen met de Afghanen verschillende projecten in de provincie Uruzgan aan het opzetten zijn. Er was zelfs een Nederlandse ondernemer die zijn bedrijfje voor een half jaar in de steek had gelaten en nu in Uruzgan bezig was om Afghaanse ondernemers te assisteren bij het opzetten van hun bedrijfje. Respect! Daarna een briefing van de Commandant van de Battle Group en de operaties die er voor de komende tijd zijn gepland. Gebogen over een kaart schaal 1 op 50.000 was het als rechtgeaard Infanterist boeiend om te zien hoe moeilijk het is om hier te manoeuvreren en acties uit te voeren. Daarna kreeg de generaal een woodland pak aan en mocht hij mee op patrouille met de Mariniers in TK. Voor ons was helaas geen plaats (met de reactie van Paul van vorige week in het achterhoofd en omdat je het gevaar ook niet moet opzoeken heb ik ook maar niet echt meer aangedrongen). Dit gaf ons de gelegenheid om een paar collega’s op te zoeken die waren ingedeeld bij een Operational Mentoring en Liaison Team (OMLT). Deze club heeft als taak de Afghan National Army (ANA) te trainen en er voor te zorgen dat de ANA op de lange termijn het van de ISAF Coalition Forces kan overnemen. Ook dit was weer uiterst leerzaam. Zo mochten we aanwezig zijn bij een ondercommandanten vergadering van de 3e Brigade van het 205e ANA Corps en kregen we een indruk van de moeilijkheden en beperkingen die er zijn om het Afghaanse leger op te leiden (hoewel er ook een aantal zijn die al uitgebreid oorlogservaring hebben opgedaan tijdens de bezetting door de Sovjets en de Taliban). ‘S avonds nog geprobeerd een boek te lezen maar al snel vielen de luikjes dicht vanwege alle opgedane indrukken.
De volgende ochtend weer terug naar de OMLT. Nu samen met de generaal. Deze keer kregen we ook een rondleiding op het Kamp van de 3e ANA Brigade (zie foto hoofdpoort). Als eerste werd ons de keuken getoond (zie foto) en dat was gelijk een openbaring. Gelukkig waren ze net begonnen met koken en werden we dus niet gevraagd om mee te eten (iets wat je met goed fatsoen niet kunt weigeren). Daarna de bakkerij, de slaapvertrekken, de bad/was ruimtes etc. etc. Overduidelijk was dat onze Afghaanse vrienden een andere norm qua hygiene hanteren (en dat is een understatement). Naast de legeringsgebouwen waren kleine stukjes afgerasterd voor bijv. een schaap en ook waren er kleine hokjes met patrijzen. In de slaapruimte zelf werd uitgebreid Chai (thee) gemaakt en werden ook andere hele onduidelijke gerechten bereid. Je kunt je dan waarschijnlijk ook wel voorstellen dat de lucht in deze slaapgebouwen een beetje mistig was (al weer een understatement). Overal waar je kwam was het uitgebreid “Salaam Maleikum” en handen schudden en was iedereen ontzettend vriendelijk en gastvrij. Sommigen probeerden ook de traditionele Afghaanse omhelzing maar hier werd ik gelukkig gered door mijn lichaamslengte en kwam ik daar met goed fatsoen onderuit. Toch moeten we niet vergeten dat deze mannen een belangrijk onderdeel van de toekomst van dit land zijn. Dit Afghaanse leger zal het uiteindelijk toch een keer alleen moeten doen.
‘S middags werd er met de Nederlandse shuttlevlucht naar Kandahar gevlogen. Een enorme grote vliegbasis waar de commandant van Regional Command South (een Britse 2-ster generaal) zijn Hoofdkwartier heeft. Hier staan ontzettend veel Engelse en Amerikaanse vliegtuigen, helikopters en bijv. ook de Nederlandse F-16’s. Een wereld van verschil met TK. Vanwege de aanwezigheid van enorm veel Amerikanen is alles groots opgezet. Zo is er in het midden van het Kamp een “Boardwalk” met allemaal souvenir winkeltjes, een enorme PX (belastingvrije winkel waar je zelfs auto’s en Harley Davidson motoren kunt kopen), de onvermijdelijke Burger King (in vier verschillende uitvoeringen), een Griek (“Gyrous for our Heroes”) maar ook bijv. een soort van Delifrance (met een heerlijke cappuchino). Kortom, net als in alle conflicten in het verleden, hoe verder van het front hoe beter de voorzieningen. Echter in vergelijking met grote bases als Bagram en Kandahar is het bij ons op het HQ in Kabul maar behelpen. Aan het einde van de middag en in de avond nog een paar briefings / gesprekken met Nederlandse officieren die op het HQ RC(S) werken en toen was het weer vroeg naar het mandje want de volgende dag was het om 06.15 uur inchecken.
Donderdagochtend vlogen we dus van Kandahar weer terug naar Kabul maar het duurde even voor we uiteindelijk vertrokken. Reden was dat zes gevangen genomen Taliban boefjes met ons mee moesten om in Kabul te worden overgedragen aan de Afghaanse autoriteiten. Met de jurk nog aan, de handen vastgebonden met tie-reps, een skibril met geblindeerde glazen en een geluiddichte soundbarrier op het hoofd schuifelden ze onder begeleiding van MP het vliegtuig in. Toch ook wel weer een aparte gewaarwording. In Kabul werden ze uitgeladen en in een geblindeerde bus afgevoerd. Wij werden door onze eigen Nederlandse Force Protection ploeg opgewacht en netjes weer naar ISAF HQ in het centrum van de stad gebracht. Zo eindigde dus een geweldig interessante trip naar het Zuiden van dit land. Na donderdagmiddag even snel de mail te hebben gechecked was het alweer tijd voor de Commanders Update Briefing (de CUB) en had ik de Direction & Guidance (zeg maar het verslag) om ongeveer 22.40 uur gereed voor publicatie op het ISAF intranet.
Vandaag is het weer Low Ops en ben ik voor het eerst sinds lange tijd weer op de bazaar geweest. Perfect weertje, beetje keutelen, heel veel handen schudden (en het onvermijdelijke “kijke, kijke en nie kope”) maar toch wel weer heel leuk. Goed geslaagd ook! Met name voor de dames in Casa El Grande. Kunnen die straks ook een beetje knap over straat (the ladies begrijpen wel wat ik bedoel). En zo zit na het spinnen van vanmiddag deze week er ook al weer op (en ben ik al weer een beetje afgevallen, het streefgewicht komt in zicht). Mensen, mijn motivator geeft aan dat ik nog 18.27 dagen te gaan heb dus dat is prima. Het einde komt nu toch wel heel dichtbij en dat is best raar als je bedenkt dat je leventje zich de afgelopen zes maanden voor het grootste deel op de postzegel van ca. 1 vierkante kilometer heeft afgespeeld. Luitjes, het is hier bijna 18.00 uur en dus tijd voor het avondeten en omdat ik niet meer van plan ben om nog naar het bureau terug te keren zet ik de update nu maar vast op de site.
Groeten vanuit Kabul, HJ

  • 15 Januari 2010 - 14:08

    Piet B:

    Hallo Henk J even een berichtje uit Grn.Ik heb weer jouw, nog steeds boeiende verslag gelezen en elk verslag is een stuk spanning en avontuur vooral nu je ook eens in TK bent wezen kijken wat daar gedaan wordt.Het zal heel wat anders zijn dat jij gewend bent.Vooral dat bezoek aan de ANA zal wel boeiend geweest zijn vooral toen ik de foto zag van de "keuken'.
    Het is toch weer wat anders als onze mob.veldkeuken.Maar nog een paar weken en dan weer naar huis.wens je het allerbeste de hartelijke groeten van ons en totziens.Piet Ben Gerrie B.

  • 15 Januari 2010 - 14:35

    Marieke En Michelle:

    Hey Henk, Goed te horen dat je, je prioriteiten op orde hebt en eerst voor ons bent gaan shoppen!Met name de super zal hier erg gelukkig mee zijn! Toch wel belangrijk dat we Mies in zijn afwezigheid op die manier kunnen beschermen tegen ongewenste avances van andere heren en misschien helpt de nieuwe afghan fashion outfit wel om zelfs van mij een fatsoenlijke jonge dame te maken ;-)

    Suiker,

    Mies en Marieke

  • 15 Januari 2010 - 15:18

    Eric:

    Hoi Henk,

    Weer een mooi verslag.
    Nu heb je ook gezien waar ik 4,5 maand gewoond heb.
    Blijf ook de laatste dagen scherp dan zien we je in feb weer heel terug.
    Jou wacht de mooie taak om DOS te spelen dus oefen daar nog maar een beetje.
    Groeten ook van Jacq, Tom en Kitty

  • 15 Januari 2010 - 17:26

    Gé:

    Hoi HJ,
    De verhalen worden steeds langer. Je typesnelheid is in ieder geval een stuk beter geworden daar!!! Of je doet er erg lang over, maar dat zien wij niet. Gisteravond zijn wij na een drukke week ook maar in een gaarkeuken wezen eten (Eetvilla Van den Brink). Hier hebben wij wel gewoon meegegeten. Afgelopen week was bij ons zeer hectisch. Ineke had een grote partij de afgelopen zaterdag en woensdag en donderdag grote catering klussen.Nu zitten wij lekker met een biertje en de benen op de bank naar het nieuws op TV te kijken. De (woning)markt lijkt ook wat aan te trekken want vanaf de kerstdagen is het lekker druk. Iets wat het laatste jaar weinig is voorgekomen. Komende week wordt Ineke ook 5* dus lekker borrelen daarop. Hierna nog maar twee weken voor jou. Hou je haaks.

  • 15 Januari 2010 - 18:03

    Suze En Jan:

    Henk-Jan wat een prachtig verslag. Als je straks weer terug bent in Nederland kun je altijd nog verslaggever worden voor een grote Nederlandse courant zo indrukwekkend is je verslag.Hou je haaks en pas goed op jezelf, groeten uit Duiven van Jan en Suze

  • 16 Januari 2010 - 16:30

    Wilo:

    Hallo Henk, het blijft boeiend de verslagen te lezen en gezien het resterend aantal dagen zou ik zeggen,laat de laatste loodjes niet te zwaar gaan wegen.

  • 17 Januari 2010 - 19:08

    Diane:

    Hoi Henk-Jan, Weer eens een berichtje van mij. de computer is weer helemaal top, dus het is weer een genot om het web op te zoeken. Onze laptop was zo verschrikkelijk traag, dat ik hem weken niet heb aangeraakt. Dus ik had even wat in te halen...Jouw berichten blijven imponeren. Als je straks thuiskomt heb je een fantastisch naslagwerk van een, mag ik wel zeggen, bijzondere tijd. Nog een paar weken en je zit weer bij of met Loes op de bank en kun je weer volop genieten van de geneugten des levens! Die wijncursus zal daar zeker aan bij kunnen dragen;-). Ik wens je een hele rustige week toe. Insjallah!

  • 18 Januari 2010 - 21:55

    Hungary Nadine :D:

    hey HJ!

    tis al weer bijna aftellen, zal wel lekker zijn of niet? wel een gave ervaring natuurlijk maar je kan loesje natuurlijk niet al te lang alleen laten he ;)! mijn nederige excuses voor het late bericht, ik zit momenteel in de examen periode dus ik word heerlijk afgeslacht door de hongaarse tirannen lekker ouderwets geschreeuw en gemartel :) wat een vreugde en genot! doa hennig an en geniet nog van je gezag ;)!

    kusjes

    pien

  • 21 Januari 2010 - 16:39

    Anne-Louise:

    He Henk, ik ben blij met al je verhalen, kan ik Afghanistan van mijn "reisverlanglijstje"afschrappen, met al die inside verhalen hoef ik het land niet meer te checken. Nee, geintje natuurlijk, ik hoef er niet naar toe. Maar vind wel dat je een schat aan ervaring hebt opgedaan. Je moet nog even leren hoe je "Chai"moet maken, je moet toch iets van de cultuur mee naar huis nemen. Vind trouwens ook dat je naast chef d'equipe v/d golfclub ook wel speciale reporter van de defensiekrant (is er vast wel) kunt worden!!
    Haha!!
    Veel plezier nog die laatste dagen, Saluum Eleikum (of zoiets)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk-Jan

Actief sinds 11 Juni 2009
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 92495

Voorgaande reizen:

25 Juli 2013 - 23 Januari 2014

Uitzending

Landen bezocht: