Gelukkig Nieuwjaar! - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar! - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Henk-Jan

01 Januari 2010 | Afghanistan, Kabul

Om te beginnen wil ik iedereen uiteraard een buitengewoon voorspoedig, maar vooral gezond 2010 wensen. Net als de Kerstdagen was het best raar om op Oud- en Nieuwjaarsdag achter je bureau te zitten en “gewoon” aan het werk te zijn.
Gisteren op de valreep van 2009 nog even het bed verschoont (FCT dekbedje er op, je weet nooit of het helpt….), een wasje ingeleverd en ‘s avonds, alsof het een doodnormale avond betrof, was er om 18.00 uur nog gewoon een Update Briefing. Toch waren er overdag al wel kleine tekenen van het naderende Oud en Nieuw te bespeuren. Zo werden er achter de Nederlandse NSE door een paar enthousiastelingen met veel plezier pak hem beet 600 oliebollen gebakken. Al snel was dit bekend - het kamp is maar klein - en kwam iedereen even een bolletje snoepen. Heerlijk! En als je zo die typische oliebollen lucht opsnuift dan krijg je toch wel een heel klein beetje dat gevoel. Het weer helpt wat dat betreft niet echt mee. Het lijkt hier wel voorjaar! Tussen de middag hebben we met een aantal collega’s gewoon buiten op ons zonneterras gezeten en dat was bijzonder aangenaam en helemaal niet koud. Sterker nog, het is gewoon warm in de zon.
Zometeen meer over de Oud/Nieuw viering, eerst nog even terugblikken op afgelopen week. 2e Kerstdag hier was eigenlijk een dag als alle anderen. Niets bijzonders en ook de familiekerstfilm heb ik uiteindelijk maar overgeslagen. Van Loes begreep ik dat zij het bij Paul, Mieke en de kids erg gezellig heeft gehad. Martijn was na een dag hard werken op de Wilmersberg ook nog gekomen en als klap op de vuurpijl had “dochter” Pien twee kaartjes voor Moeder nr 1 en Moeder nr 2 voor het concert van de Toppers in de Arena onder de boom gelegd. Uiteraard was ik bijzonder blij voor Loes (en Mieke), minder blij was ik met het feit dat ze me dit dolenthousiast om 03.30uur midden in de nacht smste (midden id nacht hier in elk geval). Zondagavond hebben we, bij gebrek aan Studio Sport, naar de hoogtepunten van het voetbalseizoen 2008-2009 en (nog veel interessanter!!) naar de hoogtepunten van FC Twente gekeken. Hoewel dit laatste natuurlijk met veel commentaar gepaard ging was het wel een gezellige avond. Ik had de DVD als verjaardagscadeau van Loes gekregen en die kwam nu dus goed van pas.
De rest van de week was het op het bureau bijzonder rustig. Je kon goed merken dat in Europa en (in Amerika) alles een beetje op een laag pitje stond. Prima gelegenheid dus om de mailbox eens goed op te schonen, telefoonlijsten te verversen en allemaal van die kleine administratieve klusje te doen waar je normaal vanwege de drukte niet zo snel aan toe komt. In de rest van Afghanistan gingen de gevechten echter gewoon door. De dag voor Oudjaarsdag werden we opgeschrikt door de dood van 4 Canadezen (waaronder een vrouwelijke journalist) die door een IED om het leven kwamen en in de provincie Kohwst (in het oosten vlakbij de grens met Pakistan) blies zo’n volslagen idiote Talibanner zich op in de Gym op de basis met als gevolg 8 Amerikaanse burgers (van de CIA) dood en nog eens 6 zwaargewond. Ook werden er vlakbij de Franse Task Force LaFayette (waar ik zelf in oktober nog op bezoek was geweest) 2 Franse journalisten gekidnapped. Kortom, niet eventjes rustig achteroverleunen. Hier op de basis werden alle veiligheidsmaatregelen dan ook nog eens extra gechecked en werd ook de toegangscontrole aangescherpt. Stel je voor dat zo’n gek hier de yellow building binnenwandelt en COMISAF (en dus ook Hollandse Henkie) probeert op te blazen. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.
Terug naar de De Oud en Nieuw viering. Deze begon aanvankelijk een beetje stroef. Allemaal kerels, de meeste op leeftijd (en 1 jongedame) die een beetje koffie drinken, slap ouwehoeren en net iets teveel oliebollen eten (die overigens perfect van smaak waren en volgens de aanwezigen unaniem fluitend in de sub-top van de AD oliebollen test zouden zijn geeindigd). Omstreeks 21.00 uur werd er een DVDtje met de hoogtepunten van de Lama’s opgezet en kwam de stemming er een beetje in (of lag het toch aan die alcoholvrije biertjes?) en toen daarna een alternatieve oudejaarsconference in de vorm van een optreden uit ’98 van Lebbis werd vertoond kregen we toch wel een beetje dat oudjaarsavond gevoel. Inmiddels waren er ook een aantal aan het aan het pokeren geslagen en werd er door een paar groepjes geklaverjast. Kortom, het begon zowaar op een huiskamer te lijken en het was - gezien de omstandigheden - best gezellig. Om 00.00 uur (er was geen klok op de tv en in Nederland was het nog maar 20.30 uur) begon iedereen elkaar een Gelukkig Nieuwjaar (of een “Frohes Neues” voor onze Duitse collega’s en NSE buren) te wensen. Zoals gebruikelijk ging iedereen daarna naar buiten, schalde “Happy New Year” van ABBA op volle sterkte uit de boxen maar was er geen vuurwerk of iets dergelijks. Er werd nog een beetje gefröbeld met laseraanwijspennen op een witte muur maar dat was het dan ook wel. Het bleef helemaal stil, geen vuurpijl te zien te zien en dat is toch wel raar. Na nog even met Loesje te hebben gebeld (die net goed en wel gezellig bij Paul en Mieke aan de koffie zat) maar naar m’n containertje gegaan. Gelukkig Nieuwjaar!
De eerste dag van 2010 lekker uitgeslapen en pas om 09.15 uur naar het bureau gegaan. Je moet het nieuwe jaar tenslotte goed beginnen! Dat was overigens net de tijd dat mijn 2 Amerikaanse bureaugenoten aan het aftellen waren omdat het aan de East Coast bijna 00.00 uur was. Met z’n tweeen keken ze naar de CNN beelden van Times Square in New York. En zo viert hier dus elk land het Oud en Nieuw op zijn eigen manier en tijdstip.
Om 14.00 uur was het dan tijd voor de traditionele Nieuwjaarsduik. Dit jaar was ook de locatie Kabul door de UNOX erkend als serieuze duiklocatie (http://www.nieuwjaarsduik.nl kijk bij “duiklocaties”). Geweldig om te zien hoe wij als Hollanders onszelf op een ludieke manier weten te presenteren. Met de welbekende UNOX ijsmuts op het hoofd, en na de onvermijdelijke polonaise, doken achtereenvolgens Borat, Frau Antje, de Paashaas, de Kerstman, een militair in volledige gevechtsuitrusting en nog vele anderen in het ijskoude water. De Italiaanse brandweer had wat dat laatste betreft goed haar best gedaan! Super gezellige sfeer en uiteraard heel veel bekijks van de andere landen (zie foto's). Na de duik stond er voor alle stoere deelnemers en deelneemsters een heerlijk bordje snert met natuurlijk de onvermijdelijke UNOX rookworst klaar. Ook dit gaf weer eventjes dat typische "Holland gevoel". Radio Nederland Wereldomroep had een aantal serieuze duiken in het buitenland gevraagd wat meer informatie te verschaffen en op basis van het door mij aangeleverd verhaaltje (zie http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/nederlanders-exporteren-nieuwjaarsduik) werden wij geselecteerd voor een telefonisch interview. En zo kon het gebeuren dat ik om 18.45 uur (Kabul tijd) werd werd gebeld door de Wereldomroep om in een telefonisch interview verslag te doen van de 2010 Kabul Nieuwjaarsduik. Ook werd er een foto van onze duik op de website geplaatst (http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/wereldwijd-nederlandse-nieuwjaarsduiken)
Beste mensen, de eerste dag van het nieuwe jaar zit er al weer bijna op. Nog 4 vrijdagen (en dus ook nog 4 wekelijkse updates) en dan zit mijn avontuur in Afghanistan er ook op en kan ik weer lekker van het normale leven gaan genieten. Tot die tijd nog even de schouders eronder en zorgen dat alles netjes wordt overgedragen aan onze opvolgers. Tot slot van deze weeks update wil ik alle lezers nogmaals een buitengewoon gezond en succesvol 2010 wensen en geniet van het samenzijn! Tot volgende week vrijdag,
HJ

• 01 Januari 2010 - 17:25

Gé, Debby En Ineke:

Hallo HJ, natuurlijk voor jou, en alle collega's, ook een heel goed en gezond 2010.
    Wij hebben heerlijk thuis, bij de open haard genoten van een maaltijd en verschillende tv programma's. Om 00.00 uur een flesje (magnum) champie open getrokken en wat sierpijlen afgestoken. Aansluitedn kwamen er verschillende buurtjes en hebben we een Wii golfcompetitie gespeeld, gedanst en de polonaise gelopen. Om 05.30 uur hebben we het licht uitgedaan. Vanmorgen om 11.30 weer fris en fruitig present en gezorgd voor een gezond ontbijtje, dat mocht wel na een avond erg veel drank. Nu 18.25 zitten we weer teborrelen. De visite is net weg en langzaam begin ik in te zakken. Met het lezen van jouw verslag, bedenk ik me, dat eer eerdaags weer een `nieuw`jaarsdag begint. Namelijk de dag dat jij weer thuis bent en zoals je zelf al schrijft, nog maar 4 vrijdagen. Maak er ook deze laatste 4 weken iets goeds van en we zien je graag snel.

• 01 Januari 2010 - 21:05

Paul:

Hi HJ, Beste wensen voor 2010. Mooie beelden van de nieuwjaarsduik. 500 man, zoals voorspeld door een lt.kolonel van ISAF in een persbericht, lijkt me een beetje overdreven maar het blijft een prestatie! Oud en nieuw hier was OK maar wel een beetje saaier dan vorige jaren.

• 01 Januari 2010 - 21:12

Miriam:

Hoi HJ, de allerbeste wensen voor 2010! Nog 4 weken dus je kunt nu echt aftellen. Groeten en pas goed op jezelf!

• 01 Januari 2010 - 21:41

Chris:

HJ de beste wensen voor 2010! en als het goed is tot begin februari in Kaboel (takeoff =2 feb)

• 02 Januari 2010 - 10:25

Rob:

Een "Frohes Neues" vanuit een wit Gronau. Goh wat was het trouwens rustig op de Uferblick.

• 02 Januari 2010 - 11:42

Suze En Jan:

Henk-Jan wat een leuk verslag. Allereerst onze beste wensen en we hopen op een gezonde thuiskomst. De foto van jou in je blote body intrigeert me, hierbij terugdenkend aan de vakantie in Denemarken met ons en je ouders en dat wij samen in één tent sliepen.Trots als een pauw was je toen je het meer had overgezwommen onder begeleiding van Jan en Arie met de volgboot.
    Nou succes en pas goed op jezelf. O ja, nog bedankt voor de leuke kaart tot mails. Groetjes en een dikke kus van ons uit Duiven

• 02 Januari 2010 - 14:30

Piet B:

Henk J nog een heel goed en gezond 2010 wensen we je toe.Het was dit jaar heel rustig op de Uferblick ,komt zeker door de koude maar thuis was het gezellig.Alle kinderen waren op nieuwsjaarsbezoek.Nog een paar weken en dan weer naar huis.Wij wensen je het allerbeste, hartelijke groeten van ons en totziens.GerrieB en Piet B

• 02 Januari 2010 - 15:49

Fem -gerrit:

hallo h.j de aller beste wensen voor 2010 vanuit de van deinselaan.het eten en drinken is weer voorbij.maar wel gezellig. ik ben wel 2a3kg aangekomen.loes en martijn zijn s,middaags bij ons geweest. was bere gezellig.volgende keer ben jij er ook weer bij.bij ons in de straat is het spekglad.nog een paar weken en het is weer voorbij. nou gegroet van ons beiden dag.