Helaas nog steeds in Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu Helaas nog steeds in Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu

Helaas nog steeds in Stavanger

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Henk-Jan

12 December 2009 | Noorwegen, Stavanger

Hallo allemaal! Hier dan weer het verslag van mijn belevenissen van de afgelopen week. Zoals de titel al aangeeft ben ik nog steeds in Noorwegen en niet zoals gepland al weer terug in Afghanistan. Het oorspronkelijke plan was dat we donderdagavond 21.00 uur in 1 keer van Stavanger weer terug zouden vliegen naar Kabul.'S ochtends kregen we echter te horen dat de Amerikaanse C17 vanwege extreem slechte weersomstandigheden niet van de US naar Duitsland kon vliegen en dat daardoor onze vlucht 24 uur werd uitgesteld. Heel erg jammer natuurlijk (echt niet!) omdat dit betekende dat we nog een dag langer in Noorwegen moesten blijven. Best wel even een georganiseer, want alle hotelkamers moesten een nacht extra worden geboekt en ook vond de organisatie het belangrijk dat wij, als dank voor bewezen diensten, aangenaam werden beziggehouden. Er werd ons dan ook een op papier prima uitziend toeristisch programma hier in de omgeving aangeboden. Na afloop van dat programma zouden we dan worden afgezet op het vliegveld en terugvliegen naar Kabul. Ware het niet dat we vanochtend tijdens de After Action Review van de oefening - die we normaal hadden gemist maar waar we nu mooi bij konden zijn vanwege de vertraging - onaangenaam werden verrast met de mededeling dat het vliegtuig opnieuw vertraging had en dat we pas op zaterdagmiddag omstreeks 18.00u de reis naar Afghanistan terug konden maken. Iedereen natuurlijk ontzettend balen (echt niet!) want wie heeft er nu zin in nog een extra nachtje in dit luxe hotel in Stavanger terwijl je ook gezellig in je eigen leuke containertje in Kabul had kunnen liggen? Maar ja, goed getrainde militairen zoals wij kunnen uiteraard omgaan met dit soort teleurstellende ervaringen en dus was iedereen snel over deze enorme tegenslag heen. Opnieuw de kamers boeken, de tassen uitpakken en omdat we toch niets anders te doen hadden besloten we de toeristische tip maar gewoon door te laten gaan. Omdat we nu niet aansluitend terugvlogen was het niet nodig om de trip in militair tenue te doen, en dus kon het gebeuren dat om 12.00 uur sharp het hele gezelschap in soepel burger in een luxe touringcar klaar zat om er een gezellige middag van te maken. De eerste stop was bij de "Three Swords". Een bijzonder indrukwekkend monument, bestaande uit 3 gigantische zwaarden, welke ter nagedachtenis aan de slag die lang geleden door ene Viking koning Harold in deze fjord is uitgevochten. Daarna werd koers gezet naar een plaatsje genaamd Byrkjedal. Een geweldig indrukwekkende tocht door de bergen met de meest fantastische uitzichten over de fjorden. Wat een fantastisch landschap!! Ik heb een paar foto's bijgevoegd om jullie een idee te geven. Je raakt gewoon geimponeerd door zoveel natuurschoon. Onze drie Afghanen waren ook bijzonder onder indruk. Niet dat ze nog nooit bergen hadden gezien, maar de combinatie van bergen met zoveel water en zoveel groen daar werden ze toch wel even stil van. Daarna ging de tocht verder via Gloppedal, een buitengewoon imposant "boulderfield" waar in WO2 een kleine Noorse infanterie eenheid gedurende een hele lange tijd een overmacht van het Duitse leger staande heeft weten te houden. Ook hier weer een overweldigende natuurschoon.Wat een uitzicht! Het is dat dit land zo schreeuwend duur is maar anders was dit zeker een vakantie waard. Inmiddels was het 16.00 uur geworden en werd het al behoorlijk donker. Reden genoeg om naar het laatste onderdeel van de tocht te gaan. Als laatste stond het stadje Eigersund, ook wel "the traditional Norwegion Christmas town" op het programma. Om een idee te geven en voor de mensen die wel eens op de kerstmarkt in Munster zijn geweest; zo zag Eigersund er dus ook uit. Grote kerstboom, lampjes, veel kraampjes met van alles en nog wat, een soort van monnikenkoor, een kerstvrouw die lollies in de vorm van een hartje uitdeelde, broodjes polser (zeg maar braadworst) en natuurlijk de all-time Christmas favorite; Gluhwein (met of zonder alcohol, wat uiteraard aanzienlijk in de prijs scheelde!) Na ongeveer een uurtje te hebben rondgewandeld werd de terugtocht naar het hotel aanvaard. Of het nu van buitenlucht of van de gluhwein kwam, ik weet het niet, maar er werd weinig gesproken op de ongeveer 1,5 uur durende terugreis. En nu zit ik dus nog steeds op mijn hotelkamertje in Stavanger en hoop ik morgen aan het eind van de middag weer terug te vliegen naar Kabul. Net nog even een uurtje met Loesje geskyped en morgen lekker uitslapen dus.
Voor wat betreft de rest van de week kan ik kort zijn. Het was een intensief programma wat onze opvolgers, net als wij destijds in juni, kregen voorgeschoteld maar we waren het er uiteindelijk allemaal over eens; ze zijn er klaar voor om ons volgend jaar te komen aflossen. Het is de bedoeling dat ze eind januari in Kabul arriveren en dat wij na een klein weekje "Left Seat - Right Seat" training onze uitzending kunnen afsluiten en begin februari naar Nederland kunnen terugkeren.
Lieve allemaal, ik neem nog een blikje bier en ga nog eventjes lang uit op mijn king size hotelbed een beetje tv kijken. Nu kan het nog.
Ik wens julie een fijn weekend en ga er van uit dat mijn volgende update weer vanuit Kabul komt.
Groetjes, HJ

• 11 December 2009 - 22:24

GJ:

Verrassend! Voor dat we het mandje opzoeken dacht ik; "nog even kijken naar wat broer allemaal heeft uitgespookt". Wat schetst de verbazing, hij zit nog steeds in een adembenemend Noors landschap. Eh, er moet nog wel het een en ander worden opgebouwd daar in Afghanistan hoor. Maar alle gekheid op een stokje, ik zou er ook nog even van genieten. Morgen een goede reis terug naar Kabul en hou je haaks de komende weken.
    Groetjes van de Soesterse clan

• 12 December 2009 - 07:26

Miriam:

Hoi HJ, je treft het toch wel erg slecht!Geniet nog maar even zolang het nog kan. Het was trouwens weer een erg leuk verslag van je belevenissen van de afgelopen week. Ik lees ze elke week met erg veel plezier.Goede reis morgen en pas goed opjezelf. Groeten!

• 13 December 2009 - 14:09

Gé:

Hoi HJ,
    Wat verschrikkelijk dat je langer in dat 6 ****** resort moest blijven! Ik schrijf hier niet meer over voetbal. de 2x dat ik dat deed, verloor mijn clubje. Dus hoerover een schrijvers blokkade. Wij zijn de laatste 2 dagen (vrijdag en zaterdag) druk in Debby haar nieuwe appartement bezig geweest. De aandelen IKEA zijn weer gestegen door ons verbruik/afname. En zoals het hoort, je bent een halve dag met een kast bezig en wilt het laatste deel erop zetten. Je weet het al. Kapot. Dus hele kast weer ingepakt en teug van Vaassen naar Amersfoort. Alleen vergeten het zakje met schroeven en deuveltjes mee terug te nemen. Je levert dus een inclomplete kast in. Dat kan niet. Dan moet je een beetje boos worden en na een uurtje een nieuwe kast gekregen, wel zonder de schroefjes etc, want die had ik al!!! Zweedse burocratie.
    Hierna thuis maar een baar flesjes bier (euro 0,52 per stuk) genomen.

Het begon donderdagavond wat vervelend. Busje gehuurd en alles ingeladen bij Ikea. Konden we vrijdag vroeg vertrekken. Op de terugweg een alarm lampje wat erg roor werd. Kijken in de handleiding. remmen of EBD (wat dat is weet ik niet) defect. Alarmnummer bellen. Je werd doorverbonden met de ANWB. Om 22,00 uur de ANWB bij ons thuid. Kijken en....U mag niet meer rijden met deze auto. Er was geen vervangend vervoer beschikbaar dus vrijdagmorgen om 07.30 uur direct Europcar bellen. We kregen een grotere vrachtwagen met laadklep en ze verhuisde alle spullen over. Top geregeld. Door deze grotere auto konden alle spullen in een keer mee. En met de rolcar zo uit de bus richting appartement. We zijn bijna klaar met inrichten. Nog een weekendje. debby gaat dan 21 december verhuizen.
    In maart gaan we naar Erik. Hij heeft tickets geregeld (uiteraard op mijn kosten). Van 18 tot 29 maart gaan we golfen. Helaas kunnen we niet spelen op de mooiste baan van Houston omdat een week na ons vertrek de Shell Houston Open er is.
    groet van Ineke, debby en NN en goede reis.