Back in Kabul! - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu Back in Kabul! - Reisverslag uit Kabul, Afghanistan van Henk-Jan Wendrich - WaarBenJij.nu

Back in Kabul!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Henk-Jan

13 November 2009 | Afghanistan, Kabul

Hallo allemaal, hier dan weer een wekelijkse update vanuit het ISAF HQ in Kabul. Het verlof zit er op en dus moet er weer gewerkt worden. Het waren 2 geweldige weken. Het probleem van zo'n "halfway leave" is echter dat er voor de 2e keer afscheid moet worden genomen. Deze keer viel het mee. Je weet min of meer wat je te wachten staat, het einde is in zicht, ik heb nog 2 weken in Stavanger voor de boeg en als alles een beetje meezit zie ik Loesje daar nog. Kortom, in vergelijking met het 1e vertrek viel het mee dit keer.
Wat niet mee viel was de reis. Van dinsdag op woensdagnacht om 02.30u door Martijn naar Munster gebracht. Om 03.30u zou een militair busje ons groepje van 4 naar Brussel brengen alwaar wij om 07.00u moesten inchecken teneinde om 09.00u te kunnen vertrekken naar Afghanistan. Dat wordt echter een probleem als het busje er niet staat. Na de nodige telefoontjes met verschillende Duty Officers en OPS rooms (midden in de nacht dus je kent het wel) bleek al snel dat een andere oplossing moest worden gevonden. Uiteindelijk dus met 2 personenauto's naar Brussel gereden en gelukkig op tijd gearriveerd zodat om 09.00u gezeten in een "Embrear" van de Belgische Luchtmacht het luchtruim kon worden gekozen voor een vluchtje van 10 uur. En toen begon het ...
Na ca. 4 uur een tussenstop in Boekarest om te tanken, na weer ca. 3,5 uur een tussenlanding in Baku (Azarbeidjan) om vervolgens, na nog eens 3,5 uur, omstreeks 23.45u (local time, dus plus 4u) te landen op een Franse basis in Dushanbe, somewhere in Tadzjikistan. Zo zie je nog eens wat van de wereld. Aldaar werd ons om 01.00u een bedje in een "VIP tent" toegewezen waar we onze vermoeide lichamen even konden neervleien. Om 05.00u werd het typically Franse ontbijtje geserveerd (toast met boter en niet te zuipen koffie) om vervolgens om 05.45 met onze bagage naar de gereedstaande C130 Hercules te lopen. Omdat er erg weinig activiteit bij het vliegtuig te bespeuren viel vroegen wij ons af of dit wel het goede vliegtuig was? Het was het goede vliegtuig, men was alleen een beetje laat met de voorbereidingen begonnen (Franse slag?). Maar weer teruggewandeld dus. Na ongeveer 30 min de 2e poging. Nog steeds was de Franse crew druk doende het vliegtuig in gereedheid te brengen. Terug maar weer. Bij Poging nr 3 stonden er twee trappen tegen het vliegtuig (eentje aan de zijkant en een andere bij een motor) dus dat gaf ook niet echt een gevoel van vertrouwen bij de toekomstige passagiers. Uiteindelijk na de 4e poging mochten we via de laadklep het vliegtuig betreden en werd opgestegen richting Kabul. Tenminste dat dachten we. Uiteindelijk landden we onaangekondigd in Bagram alwaar nog meer passagiers en bagage aan boord werd genomen. Omstreeks 10.00u opnieuw opgestegen voor het laatste stukje naar Kabul. Om 10.30u zaten we in de auto's van het NLDse Force Protection die ons weer terug moest brengen naar het HQ. Onderweg nog in een echte Afghaanse file gestaan. Onmiddelijk staan er dan een aantal kinderen om de auto, die met doekjes de spiegels en de ramen schoonmaken om vervolgens te bedelen om eten en water. Vanwege de veiligheid mogen de ramen niet worden geopend maar het zijn bijzonder moeilijke momenten als je die arme kinderen ziet en niets kunt / mag doen. Nu had ik al eerder dergelijke ervaringen gehad maar het blijft elke keer weer slikken.
Om 11.30 reden we de hoofdpoort van het HQ binnen en waren we er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Na het hartelijke welkom in de NSE, een lekker kopje koffie en de bagage naar de prefab te hebben gebracht me maar bij mijn Canadese Chef ingemeld om te vragen of mijn bureau nog steeds in de Yellow building stond (er waren sterke geruchten dat mijn werkplek tijdens mijn verlof naar een ander afdeling en dus ook naar een ander gebouw zou zijn verplaatst. De volgende keer meer hierover) Gelukkig was alles voorlopig nog bij het oude en kon ik dus gewoon achter mijn vetrouwde desk even snel de mailtjes checken en een formulier noodzakelijk voor Stavanger in vullen en opsturen. Daarna begon zich toch langzaam een knallende koppijn te ontwikkelen dus werd het tijd om even snel te douchen en mijn mandje op te zoeken voor een paar uurtjes slaap. Dat deed wonderen en na een paar uurtjes pitten stond ik weer gezellig met een paar collega's en een dienblad in de rij voor een heerlijke Indiaase maaltijd (het was weer een thema avond en dit keer was India aan de beurt). Na nog eventjes in de NSE te zijn geweest voor de laatste roddels en een potje klaverjassen om ca. 23.00 Kabul time (dus 3,5 uur later dan in NLD) mijn bedje opgezocht alwaar ik tevreden onder begeleiding van het lichte gesnurk van mijn Belgische roommate in slaap viel. Om 08.00u vanochtend hadden mijn Taliban vrienden een hele orginele wake-up call voor mij verzonnen door een suicide autobom bij een ander ISAF Camp vlakbij bij ons hier in Kabul te laten afgaan. Welcome back in Afghanistan! Er is nog niet exact bekend hoeveel gewonden er zijn (en voorlopig ook nog geen melding van gesneuvelden) maar het brengt je gelijk weer terug in de keiharde realiteit.
Ondanks alles toch weer een gewone werkdag, weinig "low-ops", 300+ mailtjes gechecked, vanmiddag om 15.00u lekker gespint (tot mijn verbazing weinig tot niets aangekomen!?) en nu dus mijn wekelijkse update. Mensen, het gaat mij goed. Het is net of ik niet ben weg geweest maar de batterij is prima opgeladen en gelukkig heb ik mega veel werk te doen. Met name de voorbereiding van de oefening van collega's die ons in januari gaan opvolgen zal me de komede 2 weken behoorlijk bezig houden.
Ik wens jullie allemaal een bijzonder fijn weekend en tot volgende week vrijdag. Let goed op elkaar dan zal ik dat hier ook doen.
Groeten, HJ

  • 13 November 2009 - 16:14

    Paul:

    Hi HJ, blij te horen dat je een goede reis gehad hebt. Het lijkt de KLM wel. Vanavond komen Loes en Martijn bij ons de verjaardag van Marieke vieren. Jammer dat jij er niet bij bent, maar ja je kunt ook niet alles hebben in het leven. Sterkte in Kabul. Ik hoop dat Mr. Taliban het binnenkort te koud heeft om zich zelf en zijn medemensen op te blazen.

  • 13 November 2009 - 18:27

    Ewald:

    Ha, die Henk-Jan. Reizen is niet altijd leuk en al helemaal niet als ik jouw verhaal lees. Ook nu niet jaloers hoor. Ben blij te horen dat de batterij weer opgeladen is. Gelukkig is het einde in zicht. Pa sgoed op jezelf en tot volgende week.
    Groet

  • 13 November 2009 - 19:35

    Miriam:

    Hoi HJ, gelukkig ben je toch weer op de juiste plek aangekomen.
    Ik zou me kunnen voorstellen dat het toch een lastig begin weer is na een paar gezellige weken thuis. Maar je slaat je er goed doorheen. Succes en let goed op jezelf! Groeten.

  • 13 November 2009 - 23:03

    GJ:

    Vorige week ben je nog een Nederlandse huiskamer aan het verbouwen. Deze week zit je in een heuse Afghaanse file. Het lijkt wel een tv-commercial van de landmacht. Altijd klaar voor het echte werk en altijd wat te beleven. Ik vind hem nu al beter dan die van de marine.
    Hou je haaks!
    groeten van de Soesterse clan.

  • 14 November 2009 - 11:39

    S&J:

    Fijn dat je goed bent overgekomen,Zo te lezen is je reis al een veldslag op zich. Hopelijk wordt het niet te koud maar dan ben je wel alvast gewend voor Stavanger.Sterkte voor het laatste deel.
    Groeten uit Duiven

  • 14 November 2009 - 16:25

    Sake & Diana:

    Nu nog even volhouden en het einde komt in zicht!!
    Hou je taai en sterkte!
    Liefs vanuit Rotjeknor xx

  • 15 November 2009 - 11:15

    Annette:

    Hoi Henk Jan, we hebben met plezier je verhaal weer gelezen. Wat een reis!!! Maar belangrijk is dat je goed bent aangekomen. nog eventjes en je bent weg uit die harde wereld.Let goed op jezelf en tot woensdag!!!
    lieve groetjes van ons.

  • 16 November 2009 - 16:53

    Gé:

    Hoi HJ,
    Wie verre reizen maakt, kan verhalen vertellen!!!. In ieder geval heb je onderweg tijd genoeg gehad om hierover na te denken. Normaal kun je 1x om de wereld in jouw reistijd. Wel goed om te horen dat het allemaal goed is gegaan.

    De reactie van ons is wat laat. De klap van vorige week met mijn jongens uit A dam is hard aangekomen. De vrienschap komt hiermee wel onder zware druk te staan!!! Ik geloof echter nog steeds in een goede afloop. Jullie en PSV moeten nog naar A'dam komen en dan zetten we het wel recht. Ik neem aan dat jij de enige daar bent die suppotter is van die club, bij jullie om de hoek?

    Maar goed: De werkelijke reden van die trage reactie is dat mijn laptop is overleden. Schijnt iets kapot te zijn in het moederbord. Niet meer te repareren. Dus een nieuwe besteld met windows 7 erop. Wordt weer oefenene hoe dit werkt.Omdat het een nieuw model is moet ik wachten tot eind van de week. Dus alles maar via de zaak.

    Hou je haaks en neem morgen een alcohol vrij biertje op je "oude" mannendag.

  • 18 November 2009 - 09:05

    GtB:

    Hi HJ, Vandaag wel een heel bijzondere verjaardag. Er zijn weinig mensen die dat in Kaboel mogen doen! Van harte gefeliciteerd en deze keer in het bijzonder: met nog heel veel jaren in een goede gezondheid! Zoals je wellicht al gehoord hebt had ik afgelopen zondag ook alle aandacht en dat voelde heel goed. Het was gezellig, locatie was prima, eten was top en het biertje op temperatuur bleek uit de afname.Zeker jouw zoon en zijn leeftijdsgenoten hebben een aanslag gepleegd op mijn pensioen!Pas 's avonds had ik in de gaten dat ik een berichtje had en een telefoongesprek uit verweggistan had gemist. Jammer, maar vond het leuk dat je eraan gedacht had.Begreep van Louise dat je nu wel een periode krijgt met veel afwisseling, gaat de tijd ook sneller denk ik. Wens je alle goeds, pas goed op jezelf en raak vooral niet in de war!Groet!

  • 18 November 2009 - 09:15

    Fred En Annette:

    Hoi henk Jan, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Jammer dat je deze dag niet thuis kunt vieren. wij drinken vanavond een glaasje op jouw gezondheid.lieve groetjes van ons

  • 18 November 2009 - 12:30

    Esther:

    hi Big Bro,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, geluk en gezondheid toegewenst van ons allemaal!
    Fijn te lezen dat je na veel gedoe toch goed bent aangekomen op plaats van bestemming. Zo ben je inderdaad ineens ongewild een wereldreiziger:)
    we gaan je belevenissen weer volgen online.

    liefs en tot gauw

    ps je krijgt van isa een dikke pakkerd

  • 18 November 2009 - 16:05

    Jan En Suze:

    Gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele goede gezonde jaren.

  • 18 November 2009 - 17:07

    Fem En Gerrit :

    hoi henkjan van harte gefelisieteerd met je verjaardag ikheb je vanmorgen ook gebeld maar dat maar heel kort wand je was net met loes aan het bellen vanmiddag hebben we sinterklaas inkopen gedaan ook iets leuks voor jou gekocht dat krijg je met kerst toegesruurt nou pas goed op je zelf tabe


  • 18 November 2009 - 17:52

    Ewald, Diane En Max:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

    Groeten vanuit een regenachtig Enschede.

  • 18 November 2009 - 21:52

    Rob:

    Ook via mijn GSM op cursus in Ede kan ik je natuurlijk feliciteren met je verjaardag en je nog vele vele jaren in goede gezondheid toewensen.... zie hoe mooi ICT

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk-Jan

Actief sinds 11 Juni 2009
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 92504

Voorgaande reizen:

25 Juli 2013 - 23 Januari 2014

Uitzending

Landen bezocht: